INFORMACJA DLA RODZICÓW UCZNIÓW

UCZĘSZCZAJĄCYCH NA ZAJĘCIA

JĘZYKA REGIONALNEGO-KASZUBSKIEGO

 

zgodnie z § 6. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2017r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym

Zawiera informacje o:

  • celu prowadzonych zajęć i ich miejscu w tygodniowym rozkładzie zajęć;
  • informacjach odnotowywanych w dokumentacji przebiegu nauczania, na świadectwach szkolnych promocyjnych, świadectwach ukończenia szkoły w przypadku udziału ucznia w zajęciach z języka mniejszości lub języka regionalnego;
  • warunkach i sposobie oceniania i klasyfikowania ucznia z zajęć z języka mniejszości lub języka regionalnego oraz nauki własnej historii i kultury, a także wpływie oceny z zajęć z języka mniejszości lub języka regionalnego na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej oraz ukończenie szkoły;

 

CEL PROWADZONYCH ZAJĘĆ

JĘZYKA REGIONALNEGO - KASZUBSKIEGO W SZKOLE.

 

Edukacja  kaszubska  jest  procesem,  w  ramach  którego  kształtuje  się  językowa,  kulturowa  i tożsamościowa świadomość dziecka i młodego człowieka. Partnerem w tym procesie  powinna być rodzina ucznia, środowisko lokalne i  regionalne. Dla wspólnoty Kaszubów ważne jest trwanie i rozwój języka kaszubskiego jako szczególnego dobra i kultury kaszubskiej rozumianej jako dziedzictwo Kaszubów. Kultura rozumiana jest jako materialne wytwory i niematerialne (duchowe i symboliczne)  dziedzictwo. Edukacja kaszubska przebiega w dwóch dopełniających się obszarach: nauki języka kaszubskiego oraz wiedzy o języku i kulturze kaszubskiej, dlatego treści kulturowe (w tym treści historyczne) i wiedza o języku ujmowane są w sposób całościowy i traktowane jako towarzysze nauki języka kaszubskiego.

 

Celem edukacji kaszubskiej jest kształtowanie językowej, kulturowej i tożsamościowej świadomości ucznia w partnerstwie z rodziną, środowiskiem lokalnym i regionalnym. W szczególności cel ten realizuje się  przez:

  1. dostarczenie i pogłębienie wiedzy o języku, literaturze, piśmiennictwie, tradycji, obrzędach, historii, religii, architekturze, muzyce, malarstwie, szeroko rozumianej sztuce (w tym sztuce ludowej), a także codzienności Kaszubów z uwzględnieniem specyfiki lokalnej i geograficzno-przyrodniczej;
  2. kształtowanie umiejętności językowych dla potrzeb komunikacji międzyludzkiej, dostępu do dziedzictwa kulturowego (piśmiennictwa, literatury, muzyki itp.) i twórczego rozwoju potencjału własnego ucznia;
  3. kształtowanie pozytywnego stosunku do języka i kultury kaszubskiej;
  4. kształtowanie postawy zaangażowania w rozwój środowiska geograficzno-przyrodniczego, kulturowego i społecznego Kaszub i Pomorza;
  5. kształtowanie otwartości na inne kultury Pomorza, kulturę polską i europejską.

 

Cele kształcenia – wymagania ogólne w klasach I-VIII

  1. Znajomość środków językowych.

Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych) umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.

  1. Rozumienie
    1. Rozumienie wypowiedzi ustnych (rozumienie ze słyszenia).

Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Rozumienie wypowiedzi pisemnych (czytanie).

Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  • Tworzenie
    1. Tworzenie wypowiedzi ustnych (mówienie).

Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Tworzenie wypowiedzi pisemnych (pisanie).

Uczeń samodzielnie formułuje spójne i logiczne wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Reagowanie na

Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej. Wypowiada się ustnie lub w formie prostego tekstu pisanego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

  1. Przetwarzanie

Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.

 

WYMIAR GODZIN NAUCZANIA JĘZYKA REGIONALNEGO-KASZUBSKIEGO ORAZ JEGO MIEJSCE W TYGODNIOWYM ROZKŁADZIE ZAJĘĆ

Nauka języka regionalnego - kaszubskiego w szkole jest organizowana:

w formie dodatkowej nauki języka regionalnego w wymiarze 3 godzin tygodniowo

(2 godziny zajęć w systemie klasowo-lekcyjnym + 1 godzina zajęć poza systemem klasowo-lekcyjnym)

 

DOKUMENTACJA PRZEBIEGU NAUCZANIA

 

Złożenie wniosku przez rodziców dziecka lub ucznia jest równoznaczne z:

  • w przypadku nauki języka mniejszości lub języka regionalnego – zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia; jest liczona do średniej ocen i ma wpływ na klasyfikowanie i promowanie ucznia.
  • w przypadku nauki własnej historii i kultury – historii i kultury Kaszubów – zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia, liczonych do średniej ocen jednak bez wpływu na klasyfikowanie i promowanie ucznia..
  • W klasach I–III szkoły podstawowej:
    śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zajęć języka regionalnego - kaszubskiego są ocenami opisowymi. Ocena opisowa uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

Ocena obejmuje 4 obszary: czytanie, mówienie, pisanie i rozumienie. Wyrażona jest określeniami doskonale (6), znakomicie (5), zadawalająco (4), wystarczająco (3), przeciętnie (2), niewystarczająco (1), gdzie niewystarczająco jest oceną negatywną.

  • Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne, oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
  • stopień celujący – 6;
  • stopień bardzo dobry – 5;
  • stopień dobry – 4;
  • stopień dostateczny – 3;
  • stopień dopuszczający – 2;
  • stopień niedostateczny –

Pozytywnymi ocenami klasyfikacyjnymi są oceny, o których mowa w pkt 1–5.

Negatywną oceną klasyfikacyjną jest ocena, o której mowa w  pkt 6.

 

  • Szczegółowe zasady oceniania są określone w przedmiotowych zasadach oceniania zgodnych z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania.

Używamy plików cookies
Na tej stronie wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka).
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie.
W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm
w ustawieniach swojej przeglądarki.